SÜREÇ İYİLEŞTİRME YÖNTEMLERİ / 2.Nominal Grup Tekniği

Süreç iyileştirme yöntemlerini açıklamaya devam ediyorum ve sıra nominal grup tekniğinde..
Nominal grup tekniği nedir nasıl yapılır ve avantajlarını açıklayıp pekişmesi içinde bir örnek koydum. Keyifli okumalar..


2.NOMİNAL GRUP TEKNİĞİ
2.1. Nominal Grup Tekniği Nedir?

Beyin fırtınası ya da bir başka şekilde üretilen çok sayıda görüşü eşit katılımı sağlayarak önem sırasına göre sıralayama “Nominal Grup Tekniği” denir.
Takım üyeleri arasında görüş birliği sağlamak amacıyla kullanılan puantaj tabanlı problem çözme tekniğidir.
Genellikle beyin fırtınasından sonra kullanılır ve ortaya çıkan fikirlere grupta ki bireyler belirli sayı aralığında puan verir. Bu sebeple de en çok puana sahip fikirler öne çıkarak problem çözümünde daha nesnel bilgilere ulaşmak amaçlanır.
Bu teknik, fazla iletişimi olmayan takımlar için göreceli olarak daha geçerli bir yöntemdir.
´  Nominal grup tekniği grupları daha fazla benzersiz fikirler katar.
´  Grup üyeleri arasında daha dengeli bir katılım, başarım sağlar.
´  Fikir kalitesi ve grup verimliliği ile problem çözmede daha memnun sonuçlar verir.
2.2. Nominal Grup Tekniği Nasıl Uygulanır?
Nominal grup tekniğini için izlenmesi gereken adımlar:
´  Beyin fırtınasında olduğu gibi takım üyeleri fikirlerini maddeler halinde yazar ve bütün maddeler bir araya getirilerek bir liste oluşturulur.
´  Eğer listede 50’den fazla madde var ise, “ÇOKLU OYLAMA” tekniği ile bu sayı mümkün olduğunca azaltılır. (Çoklu Oylama Tekniği = Çoklu oylama tekniği bir karar verme tekniğidir. Uzun bir liste halindeki görüşlerin, sistemli bir oylama tekniği ile yönetilebilir sayıda görüşlere indirgenmesidir. Böylelikle grup halinde üretilen görüşlerden hangilerinin daha öncelikli olduğu ortaya çıkarılmış olur.)
´  İndirgenen fikirler kadar puan verilir. ( 7 Fikir ise en yüksek puan 7 olmalıdır.)
´  Çalışmayı yapan grup üyeleri en önemli bulduğu fikre en yüksek puanı vererek diğer fikirlerde de önem sırasına göre en yüksek puanın altlarını kullanmak zorundadır. Her üye kullandığı puanı bir daha kullanamaz.
´  Puanlamalar yapıldıktan sonra bu puanlar toplanır ve en yüksek puanı alan madde, takımın seçimi olarak belirlenir.
´  Gerekirse fikirler puanlarına göre bir “PARETO ŞEMASI” ile gösterilip üyelere değerlendirmeleri için dağıtılır.(Pareto şeması = Problem çözmek, başarı durumunu gözlemek veya problemin temel nedenini belirlemek için bir başlangıç noktası seçmek amacıyla tümproblemlerin veya şartların bağıl önemini göstermek için kullanılır.)

2.3.Nominal Grup Tekniği İçin Örnek

ÖRNEK: Akademik öğrenci başarısızlığının öğretmenden kaynaklanan nedenleri
Yapılan anket, gözlem ve araştırmalar niteliğinde fikirler toplanmış ve çoklu oylama yöntemi ile 7 fikire kadar indirgenmiştir.
´  Bunlar;
  1. Ders işleme tarzı
  2. Öğrenciyi yeterince tanımama
  3. Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma
  4. Kendini yenileme
  5. Hizmet içi eğitimin sürekli olmaması
  6. Bireysel farkları dikkate almama
  7. Fakültelerin yetersizliği

Nominal Grup Tekniği ile ‘Ders İşleme Tarzı (A)’ puanlamalar sonucu en yüksek skoru alarak seçilmiştir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Süreç İyileştirme Yöntemleri / 3.Balık Kılçığı Tekniği

Süreç İyileştirme Yöntemleri / 5.Çetele Diyagramı