SÜREÇ İYİLEŞTİRME YÖNTEMLERİ / 2.Nominal Grup Tekniği
Süreç iyileştirme yöntemlerini açıklamaya devam ediyorum ve sıra nominal grup tekniğinde..
Nominal grup tekniği nedir nasıl yapılır ve avantajlarını açıklayıp pekişmesi içinde bir örnek koydum. Keyifli okumalar..
2.NOMİNAL GRUP TEKNİĞİ
2.1. Nominal Grup Tekniği Nedir?
Beyin
fırtınası ya da bir başka şekilde üretilen çok sayıda görüşü eşit katılımı
sağlayarak önem sırasına göre sıralayama “Nominal Grup Tekniği” denir.
Takım
üyeleri arasında görüş birliği sağlamak amacıyla kullanılan puantaj tabanlı
problem çözme tekniğidir.
Genellikle
beyin fırtınasından sonra kullanılır ve ortaya çıkan fikirlere grupta ki
bireyler belirli sayı aralığında puan verir. Bu sebeple de en çok puana sahip
fikirler öne çıkarak problem çözümünde daha nesnel bilgilere ulaşmak amaçlanır.
Bu
teknik, fazla iletişimi olmayan takımlar için göreceli olarak daha geçerli bir
yöntemdir.
´ Nominal grup tekniği grupları daha
fazla benzersiz fikirler katar.
´ Grup üyeleri arasında daha dengeli
bir katılım, başarım sağlar.
´ Fikir kalitesi ve grup verimliliği
ile problem çözmede daha memnun sonuçlar verir.
2.2. Nominal Grup Tekniği Nasıl Uygulanır?
Nominal
grup tekniğini için izlenmesi gereken adımlar:
´ Beyin fırtınasında olduğu gibi
takım üyeleri fikirlerini maddeler halinde yazar ve bütün maddeler bir araya
getirilerek bir liste oluşturulur.
´ Eğer listede 50’den fazla madde var
ise, “ÇOKLU OYLAMA” tekniği ile bu sayı mümkün olduğunca azaltılır. (Çoklu
Oylama Tekniği = Çoklu oylama tekniği bir karar verme tekniğidir. Uzun bir
liste halindeki görüşlerin, sistemli bir oylama tekniği ile yönetilebilir sayıda
görüşlere indirgenmesidir. Böylelikle grup halinde üretilen görüşlerden
hangilerinin daha öncelikli olduğu ortaya çıkarılmış olur.)
´ İndirgenen fikirler kadar puan
verilir. ( 7 Fikir ise en yüksek puan 7 olmalıdır.)
´ Çalışmayı yapan grup üyeleri en
önemli bulduğu fikre en yüksek puanı vererek diğer fikirlerde de önem sırasına
göre en yüksek puanın altlarını kullanmak zorundadır. Her üye kullandığı puanı
bir daha kullanamaz.
´ Puanlamalar yapıldıktan sonra bu
puanlar toplanır ve en yüksek puanı alan madde, takımın seçimi olarak
belirlenir.
´ Gerekirse fikirler puanlarına göre
bir “PARETO ŞEMASI” ile gösterilip üyelere değerlendirmeleri için
dağıtılır.(Pareto şeması = Problem çözmek, başarı durumunu gözlemek veya
problemin temel nedenini belirlemek için bir başlangıç noktası seçmek amacıyla
tümproblemlerin veya şartların bağıl önemini göstermek için kullanılır.)
ÖRNEK:
Akademik öğrenci
başarısızlığının öğretmenden kaynaklanan nedenleri
Yapılan
anket, gözlem ve araştırmalar niteliğinde fikirler toplanmış ve çoklu oylama
yöntemi ile 7 fikire kadar indirgenmiştir.
´ Bunlar;
- Ders işleme tarzı
- Öğrenciyi yeterince tanımama
- Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma
- Kendini yenileme
- Hizmet içi eğitimin sürekli olmaması
- Bireysel farkları dikkate almama
- Fakültelerin yetersizliği
Nominal
Grup Tekniği ile ‘Ders İşleme Tarzı (A)’ puanlamalar sonucu en yüksek skoru
alarak seçilmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder