SÜREÇ İYİLEŞTİRME YÖNTEMLERİ / 1.Beyin Fırtınası

Önceki yazımda süreç, süreç yönetimi nedir nasıl yapılır diye baktık şimdi ise süreçlerin nasıl iyileştirildiğine dair yazmış olduğum 14 konuyu literatür araştırmalarım sonunda ulaştığım kısa ve net bilgiler ile sizinle paylaşacağım.

SÜREÇ İYİLEŞTİRME YÖNTEMLERİ

    1.Beyin Fırtınası
Yeni fikirler oluşturmak üzere, düşüncelere engel koymaksızın, önceden belirlenmiş kurallar dahilinde yapılan fikir yaratma yöntemidir.
Beyin fırtınası denildiğinde ilk akla gelenler;
  • Kısa sürede çok sayıda fikir üretmek
  • Yargılamadan, eleştirmeden fikir üretmek
  • Beyin Fırtınası
  • Problem çözme ve hayal gücünü geliştirmek
  • Orjinallik, yaratıcılık, farklı fikir üretmek en temel amaçtır.
Beyin fırtınası genellikle grup ile yapılır ama tarafsız
olduğunuzun farkında iseniz tek başınıza da yapabilirsiniz.
Beyin fırtınası sırasında fikirlerin akla gelir gelmek açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargılanmaz ve eleştirilmez. Hiçbir fikir saçma olarak değerlendirilmez. Böylece kişinin tüm fikirlerini çekinmeden, aklına geldiği gibi sunması sağlanır.


1.1. Beyin Fırtınası Uygulanmadan Önce Nelere Dikkat Edilmeli?

Kişilerin seviyesi önemlidir. Seçilecek konular, kişilerin seviyesine uygun ve ilgisini çeken problemler arasından seçilmelidir.
Kişiler, hakkında fikir ve bilgi sahibi olmadıkları problemlerle karşı karşıya bırakılmamalıdırlar.
Bu teknikle, herhangi bir problem hakkında fikir üretmeye başlamadan önce, konu çok açık ve net bir biçimde kişiye takdim edilmelidir.
Konu tartışılmaya başlanmadan önce, konuşulanları not edecek bir veya birkaç kişi seçilir.
Kalabalık ortamlarda tartışmayı yönetecek bir liderin bulunması da gerekmektedir.
1.2. Beyin Fırtınasının Kademeleri
  • Sorunun belirlenmesi ve tartışılması
  • Sorunun yeniden tanımlanması
  • Yeni tanımlardan birinin temel alınması
  • Isınma turu
  • Beyin fırtınası
  • En akla gelmeyecek düşünce
BEYİN FIRTINASI TEKNİK İKİ BÖLÜMDEN OLUŞUR!
Fikir üretme: Fikir üretme aşamasında grupta problem çözmekle görevlendirilen üyeler mümkün olduğu kadar çok fikir ileri sürerler. Akıllarına geleni söylerler. Fikirler ile ilgili yorum, yargılama, eleştiri yapılamaz, düşünceler yönlendirilmez,
Fikirleri değerlendirme: Oturumun sonunda genel bir değerlendirme yapılır. Fikirlerin olabiliteleri tartışılır.
1.3. Beyin Fırtınası Nasıl Yapılır?
´  Yapılacak olan tartışmanın hedefi açıklanmalı ve problem tanımlanmalıdır.
´  Çalışma grubunun altı kişiden az, on iki kişiden çok olmaması beklenir.
´  Sürenin belirlenmesinden sonra, bütün çözüm yolları eleştirilmeden ve üzerinde konuşulmaksızın yazılmalıdır.
´  Her fikir; çılgınca, mantıksızca, aptalca, uygun değil veya tekrar ediliyor gibi görülse bile kabul edilir.
´  Grup üyeleri eğer sıra kendilerine geldiğinde söyleyecek fikirleri yok ise “beni geçin” der.
´  Oturumlara izleyici ya da konuk alınmamalı ve süreç herhangi bir kayıt cihazına kaydedilmemelidir.
´  Tartışma sonunda, ortaya konan fikirler eleştirilmeli, analiz edilmeli ve değerlendirilmelidir. Değerlendirme sonunda, çözüm yolu bulunmaya çalışılmalıdır.
´  Yapılan çalışma sonucunda elde edilen sonuca bakılarak, tartışmaya devam edip edilmeyeceğine karar verilmelidir.
1.4. Beyin Fırtınası Tekniğinin Yararları
  • Öğrencilerin heyecanlı bir ortamda yaratıcı fikirler ortaya koymalarına zemin hazırlar.
  • Öğrencilerin yaratıcılığını geliştirebilir.
  • Sınıf atmosferini daha canlı ve zevkli hale getirebilir.
  • Öğrencilerin duygularını daha rahat ifade etmelerine olanak sağlar.
1.5. Beyin Fırtınasını Ne Zaman Kullanabiliriz?
´  Amaçlar belirlenirken,
´   Öğretmen/öğrenci katılımını sağlamak için,
´  Öğrenci/personel/veli fikirleri arasından öncelik taşıyanların belirlenmesinde,
´  Fazla sıklıkla toplanmayan gruplarda fikir üretiminde,
´  Büyük değişim yaratacak fikirleri ortaya çıkarmada
´  Personele görüşlerini açıklama fırsatı tanımada,
´  Eleştiriyi formülleştirmede,
´  Görüş birliğine ulaşmada,
´  Gelişim hedeflerinin belirlenmesinde,
´  Problem çözümünde,
´  Yaratıcı fikirler üretmede







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Süreç İyileştirme Yöntemleri / 3.Balık Kılçığı Tekniği

Süreç İyileştirme Yöntemleri / 5.Çetele Diyagramı

SÜREÇ İYİLEŞTİRME YÖNTEMLERİ / 2.Nominal Grup Tekniği