Endüstri Mühendisliği / Süreç Yönetimi

Merhabalar arkadaşlar bu projemizde bize danışmanlık eden Doç. Dr. Ü. Sami Sakallı hocamıza teşekkürü borç biliriz.
Konumuzun adı süreç yönetimi.. Grup halinde çalıştığımız bu proje de YÖK ve TÜBİTAK veri tabanını kullanarak yaklaşık 4 ay süren bir literatür araştırması yaptık. Yaptığımız bu araştırma sonucunda ise 200 tane tezden kısa ve anlaşılır bir şekilde süreç yönetimini tanımlayıp açıklamaya çalıştık. Şimdi ise burada paylaşıp sizlere yardımcı olmasını ümit ediyorum. Teşekkürler.

SÜREÇ
Genel Süreç Yapısı
Süreç yönetimine başlamadan önce süreç nedir onu öğrenelim. Süreç, ilgili bir veya daha fazla varlığın durumunu değiştirme yoluyla, girdilerin çıktılara dönüştüğü faaliyetler dizisidir.

İŞLETMELER AÇISINDAN SÜREÇ TANIMI
İşletmeler açısından yapılan süreç tanımlarına bakılacak olursa, süreç kavramı;
  • Bir girdiyi alarak buna katma değer katıp, çıktıya dönüştüren etkinliklerdir.
  • Belli bir sona ilerleyen eylemler ve işlemler serisi
  • Bir girdiyi alıp, ona değer katan iç veya dış müşteri için çıktı sağlayan bir faaliyet ya da etkinlikler topluluğudur.
Peki ya her şey süreç mi? Bunun cevabını öğrenmek için süreç özelliklerine bakmamız gerekiyor bunlar ise;
  • Tanımlanma
  • Tekrarlanma(Sürekli müşteri isteklerini karşılayabilme)
  • Ölçülebilme
  • Kontrol Edilebilme
  • Katma Değer Yaratabilme ve
  • Sorumlusunun olmasıdır.
Süreçlerin Temel Unsurları

Sürecin temel unsurları; girdi, girdi gereksinimlerini sağlayan tedarikçi, katma değer yaratan çıktı, çıktılardan tatmin sağlayan müşteri, süreç içerisindeki faaliyetler ve süreçte sorumlu olan süreç sahibinden oluşmaktadır.
  • Girdi
  • Tedarikçiler
  • Çıktı
  • Müşteri
  • Faaliyetler
  • Süreç Sahibi
SÜREÇ YÖNETİMİ

Süreç yönetimi kavramı, süreçlerin sürekli ve düzenli olarak izlenmesini ve geliştirilmesini kontrol altına almak için yapılan işlemler dizisi; süreçlerin tasarımı, sürdürülmesi, müşteri ihtiyaçlarının daha iyi karşılanması için sürekli değerlendirme, analiz ve geliştirmeleri kapsayan bir çevrimdir.
Süreç Yönetimini Organizasyon Şeması
Süreç Yönetiminin Amaçları
  • Müşterinin beklentilerine odaklanmış yönetim anlayışını geliştirmek
  • Kurumda "ben" yerine "biz" anlayışını oluşturmak
  • Tüm faaliyetleri şeffaf ve ölçülebilir duruma getirmek
  • Öncelikleri belirlemek ve kararları daha hızlı alabilmek
  • Sürekli iyileşme ve gelişmeyi sistematik hale getirmek
  • Kaynakları daha etkili ve verimli kullanabilmek
  • Sorumlulukların tanımlanması ile ortada iş bırakmamak
İşletmelerde Süreç Yönetiminin Yer Alma Nedenleri

Her bölüm kendi alanının etkisini ve yetkilerini artırmaya çalışarak, kendi bölümünün performans düzeyini arttırmaya çalışmaktadır. Dolayısıyla elde edilecek sonuç birimlerin tek tek toplamından düşük olmaktadır. Herkes kendi bölümünün etkin olmasını isterken amaçların çatışması söz konusu olmakta ve birbirine zıt davranışların gerçekleşmesine neden olmakta ve sonuç olarak örgütün performansı düşmektedir. Bu durumda yapılması gereken süreç odaklı çalışmaktır.
• Pek çok isin bir tek is halinde birleştirilmesi
• Çeşitli adımların sorumluluğunun birleştirilmesi, süreç sorumluluğunun da bir ekibe verilmesi dolayısıyla paslaşmaların, hata, gecikme gibi tehlikelerin ortadan kalkması
• Kontrol ve denetimlerin azaltılması
• Her sürecin müşterisi olduğundan sürece odaklanmanın müşteriye odaklanmayı sağlaması

Süreç Hiyerarşisi

1. Üst süreçler: Şirketin başarılı sonuçlar elde etmesini sağlamak amacıyla yönetilmesi
gereken temel süreçlerdir.
2. Ana süreçler: Şirketin üst süreçlerini oluşturan adımlardan her birisidir. “nasıl”
sorusuna cevap oluşturacak şekilde tasarlanmalıdır.
3. Alt süreçler: Şirketin ana süreçlerini oluşturan adımlardan her birisidir.
Süreç hiyerarşisi; üst süreç, ana süreç, alt süreç ve süreç işlemleri olmak üzere 4 e ayrılır.

Süreç Hiyerarşisi
Araştırmalarımız ve gözlemlerimizden sonra süreç yönetiminde iyileştirme yolunu tercih eden bir çok firmanın kullandığı problem çözme yöntemlerini ele aldık ve onları araştırmaya başladık. Bu problem çözme yöntemlerini diğer yazılarımda paylaşacağım. Başlıkları alt kısımda..

• Beyin Fırtınası
• Nominal Grup Tekniği
• Neden-Sonuç Diyagramı (Balık Kılçığı)
• Pareto Analizi
• Çetele Diyagramı
• Histogram
• Dağılım (Serpilme) Diyagramı
• Kontrol Çizelgesi
• Akış Şeması
• Ağaç Diyagramı
• Poke-Yoke (Hatadan Sakınma) Analizi
• Kıyaslama (Benchmarking)
• Ok Diyagramı
• Kuvvet/Güç Alanı Analizi


Okuduğunuz için teşekkür eder konu ile ilgili sunum arayanlar mail atabilirler. (sametcanay@hotmail.com)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Süreç İyileştirme Yöntemleri / 3.Balık Kılçığı Tekniği

Süreç İyileştirme Yöntemleri / 5.Çetele Diyagramı

SÜREÇ İYİLEŞTİRME YÖNTEMLERİ / 2.Nominal Grup Tekniği